Szarfy gimnastyczne – zabawy i ćwiczenia dla dzieci Lis16

Tagi

Podobne posty

Podziel się:

Szarfy gimnastyczne – zabawy i ćwiczenia dla dzieci

O gimnastyce w szkole mówi się bardzo mało, a nauczyciele wychowania fizycznego stawiają raczej na dyscypliny opierające się na rywalizacji. Z tego też powodu wiedza o tej dziedzinie sportu jest niezwykle mała.

Sama gimnastyka kojarzy się przede wszystkim z lekkoatletyką, gdzie dzieci mają za zadanie wykonywać widowiskowe elementy. W praktyce jednak klasyczna gimnastyka z użyciem szarf oraz woreczków, ogromnie wpływa na zdolności motoryczne u najmłodszych. Jakie przykłady zabaw rozwijających z szarfami można wykorzystać?

Efekty ćwiczeń z szarfami dla dzieci

Ćwiczenia z szarfami opierają się na wykorzystaniu podstawowych elementów gimnastycznych. Pozytywnie wpływają one na szeroko pojętą sprawność ciała – zwłaszcza na silę, wytrzymałość, a także równowagę. Dobrze dobrane ćwiczenia, dostosowane do wieku dzieci, będą również kształtowały w nich koordynację przestrzenną, szybkość, a także zdolności rytmiczne. Zarówno szarfy, jak i woreczki gimnastyczne można także wykorzystać w ćwiczeniach rozwijających rytmikę u najmłodszych.

Gimnastyka z wykorzystaniem akcesoriów gimnastycznych jest niezwykle rozwojowa, dlatego warto zadbać, aby dziecko uczestniczyło w takich zajęciach w szkole bądź poza nią. W efekcie maluchy uczą się współpracy zespołowej oraz uporu w dążeniu do celu, co świetnie wpływa na kształtowanie ich charakteru.

Jak wykorzystać szarfy w codziennej zabawie?

Wiele osób zastanawia się w jaki sposób akcesoria gimnastyczne faktycznie wpływają na zdolności najmłodszych. Okazuje się bowiem, że wykorzystanie kolorowych elementów, o różnych fakturach, znajdują swoje zastosowanie podczas zajęć z wychowania fizycznego. Świetnie sprawdzą się także podczas terapii sensorycznej, urozmaicając tym samym zajęcia dobrą zabawą.

Z racji tego, że szarfy są produkowane z wysokiej jakości, grubej bawełny, o różnych kolorach oraz długościach, mogą posłużyć jako elementy dobrej zabawy. Opiekunowie mogą je wykorzystać do budowania toru przeszkód, wyznaczenia linii mety czy granic boiska podczas gry zespołowej. Kolorowe szarfy świetnie sprawdzą się także podczas takich zajęć jak przeciąganie liny.

Do łask wracają również niegdyś bardzo popularne i wszechobecne woreczki obciążeniowe. Obecnie wykorzystywane są one przede wszystkim do ćwiczeń korekcyjnych, a także jako element terapii sensorycznej. Sprawdzają się one również podczas zajęć wychowania fizycznego w szkole czy przedszkolu, gdzie pełnią funkcję akcesoriów.

Wielofunkcyjne zastosowanie szarf oraz woreczków gimnastycznych to doskonały sposób na wprowadzenie rozwojowej zabawy podczas zajęć gimnastycznych. Jak wykorzystać akcesoria w codziennej gimnastyce?

Przykłady zabaw przy użyciu szarf i woreczków gimnastycznych

Do zabawy z woreczkami i szarfami gimnastycznymi należy się odpowiednio przygotować. Poniżej znajduje się propozycja kilku ćwiczeń, podczas których dzieci będą się dobrze bawić:

Zabawa numer 1

Szarfy mogą posłużyć w tym przypadku jako element toru przeszkód. Dzieci dzielimy na dwie, rywalizujące ze sobą grupy. Tworzymy dla nich identyczne tory do pokonania. Na końcu i początku każdego z nich powinny znaleźć się szarfy oznaczające początek i koniec. Na środku toru należy położyć szarfę, przez którą dzieci będą musiały przejść i przeciągnąć ją przez siebie.

W dalszej części toru uczestnicy wyścigu będą musiały wrzucić do kolejnego okręgu z szarfy woreczek gimnastyczny. Woreczki można także wykorzystać jako tor do pokonania części trasy slalomem. Po zakończeniu trasy przez jednego z uczestników, wyścig rozpoczyna kolejna osoba z kolejki. Wygrywa drużyna, która najszybciej i najdokładniej pokona wyznaczony tor.

szarfy gimnastyczne

Zabawa numer 2

Każde dziecko otrzymuje szarfę, którą ma za zadanie schować tak, aby jej spora część wystawała jako ogonek. Dzieci rozproszone po sali, na sygnał opiekuna, zaczynają biegać i zabierać sobie szarfy, chroniąc jednocześnie własne. To dziecko, które zbierze najwięcej szarf – wygrywa.

Zabawa numer 3

Szarfy wraz z woreczkami rozstawiamy po całej sali w formie okręgu – ilość szarf jest zawsze o jedną mniej niż uczestników. W określonym czasie dzieci mają za zadanie wykonywać standardowe ćwiczenia gimnastyczne, a także poruszać się po wyznaczonym boisku. Na dźwięk gwizdka, dzieci mają jak najszybciej zająć miejsce w jednym z okręgów. To dziecko, które nie znajdzie wolnej szarfy odpada. Przy każdej rundzie zabierana jest jedna szarfa aż na boisku zostanie tylko dwójka dziecka.