Reklama drukowana – czy to się jeszcze opłaca? Sty20

Tagi

Podobne posty

Podziel się:

Reklama drukowana – czy to się jeszcze opłaca?

Nie da się zaprzeczyć, że wiele sfer życia przeniosło się w ostatnim czasie do Internetu. Miała na to zapewne wpływ epidemia koronawirusa i brak możliwości załatwienia wielu spraw inaczej niż online.

Są jednak takie aspekty, które w Internecie prosperowały od dawna, a przy pandemii tylko się umocniły.

Mam tu na myśli marketing i reklamę. Zewsząd docierają do nas treści reklamowe – czy to przez skrzynkę e-mail, czy przez zupełnie randomowe strony internetowe.

Czy to znaczy, że w 2022 roku nie ma już reklam drukowanych, ponieważ zwyczajnie przestały być opłacalne?

Nic bardziej mylnego.

Co można zaliczyć do reklamy drukowanej?

Na samym początku warto wiedzieć, co właściwie zalicza się do tego rodzaju reklam. Są to równego rodzaju:

  • broszury
  • bilbordy
  • ulotki
  • notesy i kalendarze z logo firmy
  • dodatkowe strony w gazetach i czasopismach.
  • bony zniżkowe, wysyłane pocztą.
  • plakaty umieszczane w kluczowych punktach miast, np. na przystankach.

Dlaczego dalej to działa?

Mówi się, że drukowana reklama nie powinna już działać, ponieważ raz, że jest ona niemodna; dwa – niezbyt ekologiczna – i trzy nie jest w ogóle opłacalna dla przedsiębiorców.

Z każdym z tych twierdzeń można jednak polemizować.

Po pierwsze. To, że reklama drukowana jest passe, mogą stwierdzić tylko firmy, które nie za dobrze znają się na marketingu lub które prowadzą swoją działalność wyłącznie w Internecie. Reszta bez wątpienia stwierdzi, że ulotki, broszury, plakaty i banery to klasyczny i przede wszystkim skuteczny sposób zwrócenia uwagi.

Po drugie. Można poddać w wątpliwość przyjazny wpływ na środowisko nadmiernie marnowanego papieru na takie reklamy. Jednak podobnie jak w wielu innych dziedzinach, tak i w marketingu zaczyna się dbać o naturę. Coraz częściej drukuje się reklamy na ekologicznych materiałach, które później można poddać recyklingowi, dzięki czemu firmy nawet na drukowanych ulotkach mogą pochwalić się prośrodowiskowymi rozwiązaniami.

Po trzecie. Kwestia opłacalności dalej budzi wiele sprzecznych opinii, jednak nie da się ukryć, że w dalszym ciągu korzyści, jakie płyną z drukowanych reklam, przekraczają te internetowe.

Zalety drukowanych reklam

  1. Przede wszystkim trafiają one do większej ilości osób. Nie każdy korzysta na co dzień z Internetu i skrzynek mailowych. Jest wiele osób starszych, do których można trafić jedynie przez reklamy w gazetach i na plakatach.
  2. Łączy się to ze zwiększeniem rozpoznawalności firmy w danym mieście czy regionie, ponieważ kolorowe ulotki czy banery zapadają w pamięć dużo bardziej niż zakładka na stronach, którą najczęściej od razu się zamyka.
  3. Naukowo udowodnione jest, że reklamy drukowane znacznie bardziej wpływają na zmysły. Można je nie tylko zobaczyć, ale i dotknąć czy powąchać. Dzięki temu zwiększa się zainteresowanie klientów, a co za tym idzie, rosną szanse, że skorzystają oni z usług czy produktów zawartych w reklamie.
  4. Zwłaszcza że do drukowanej reklamy przywiązuje się zazwyczaj więcej uwagi. Dodaje się ciekawszą grafikę i tworzy bardziej chwytliwe teksty, przez co są one zauważalne nawet na bilbordach przy ruchliwych ulicach.
  5. Taki sposób marketingu to też świetny sposób na promocję firmy przed partnerami biznesowymi. Jeśli dostaną oni na spotkaniu notes czy ciekawą broszurę, to na pewno polepszy to relacje z firmą.

Powiedzmy szczerze, reklama w Internecie jest dużo łatwiejsza, jednak nie wzbudzi tak dużego zainteresowania jak ta drukowana. Ponadto wiele osób jest przyzwyczajonych do widoku reklam na stronach i w skrzynkach mailowych (które najczęściej wpadają do spamu), przez to automatycznie się je ignoruje. W przypadku ulotek czy plakatów dużo ciężej jest przejść obojętnie.

reklama katowice

Odpowiednia drukarnia

Na koniec warto jeszcze wspomnieć, że w działach marketingu online reklamy tworzy się bardzo szybko. Stawia się na ilość, a nie na jakość, przez co tracą one swoją siłę przebicia.

Reklamy drukowane mają to do siebie, że zanim trafią na rynek, muszą przejść przez pierwszą ocenę, czyli przez pracowników drukarni. Są to zazwyczaj doświadczeni specjaliści, którzy na pewno zwrócą uwagę na mało chwytliwy czy wyrazisty wzór reklamy.

Specjalne drukarnie reklamowe, jak na przykład drukarnia w Katowicach są zatem jeszcze jednym czynnikiem związanym z tym, że reklamy drukowane to w dalszym ciągu świetny chwyt marketingowy, który nieprędko straci na wartości.