Tagi

Podobne posty

Podziel się:

Nie kupuj kota w worku, czyli jak odebrać mieszkanie

Kupno mieszkania to ważna inwestycja, której nie można potraktować lekceważąco. Ale nie wystarczy wybrać dewelopera – trzeba także dopilnować, by wywiązał się on z umowy. Dlatego tak ważną czynnością jest odbiór mieszkania, czyli dokładne sprawdzenie stanu lokalu.

Sprawdź, za co płacisz

oknaZanim odbierzesz klucze, sprawdź, czy drzwi spełniają swoje zadanie. Słowem – dokładnie obejrzyj wszystkie drzwi i okna: upewnij się, czy są szczelne, czy zamykają się i otwierają bez problemu.  Warto wziąć ze sobą dobrą miarkę, by przekonać się, czy wymiary pomieszczeń odpowiadają planom. Przyda się również poziomica, ale i bystre oko, które zauważy nierówności tynkowania. Porównaj schemat instalacji elektrycznej z faktycznym rozmieszczeniem gniazdek, włączników itp. Sprawdź również jakość instalacji gazowej i wodno-kanalizacyjnej. Przyjrzyj się wykończeniu, aby mieć pewność, że w miejsce zamówionych płytek nie pojawiły się inne, gorsze. Jeśli deweloper obiecywał mieszkanie z widokiem na piękny park, a twoje okna wychodzą na ruchliwą drogę, masz prawo domagać się od dewelopera zadowalającego rozwiązania.

Pomoc Specjalisty

Odbiór mieszkania może być wyczerpujący, a z pewnością jest czasochłonny. Nie każdy wie, na co należy zwrócić szczególną uwagę, dlatego dobrym pomysłem jest zatrudnienie inspektora nadzoru budowlanego lub wynajęcie specjalisty z prywatnej firmy, który fachowo oceni wykończenie mieszkania. Na koniec trzeba jeszcze spisać protokół odbioru mieszkania, w którym oświadczasz, że przyjmujesz mieszkanie w stanie zgodnym z umową, praz potwierdzasz odbiór kluczy. W takim protokole jest miejsce na opis stwierdzonych braków czy wad. Dostawca musi zobowiązać się do naprawienia ewentualnych usterek w określonym terminie (7-14 dni w przypadku małej usterki, 14-30 dni jeśli wada jest istotna). Jeśli wady są na tyle znaczne, że utrudniałyby zamieszkanie, protokół podpisuje się po ich usunięciu.

Nawet po podpisaniu protokołu przysługuje rękojmia, można więc zgłaszać zauważone usterki i oczekiwać ich naprawienia. W przypadku wad konstrukcji, problemy można zgłaszać przez trzy lata od odbioru budynku, jeśli natomiast wady dotyczą wykończeń (np. ułożenia płytek, parkietów), czas ten trwa rok od daty wykonania usługi.