Dlaczego identyfikacja wizualna firmy jest ważna? 5 najważniejszych powodów
1. Pozwala zbudować w świadomości konsumentów obraz marki
Budowanie identyfikacji wizualnej właściwie wprost przekłada się na stworzenie obrazu naszego brandu w świadomości konsumentów, zwłaszcza wtedy kiedy brand jest nowym podmiotem na rynku. Inaczej natomiast może wyglądać sytuacja w przypadku marek, które zostaną poddane rebrandingowi. Wtedy stworzenie dobrej identyfikacji wizualnej musi uwzględnić więcej czynników. Świadomość istnienia danej marki rodzi się przede wszystkim ze wzrokowego kontaktu z brandem, zatem dobra identyfikacja pozwoli na jego zapamiętanie. Jeśli dodatkowo brand pojawia się często i regularnie, konsument z pewnością zapamięta najważniejsze wyróżniki, dzięki czemu przy następnym kontakcie szybko skonotuje, że dany kolor, rozkład elementów czy fonty to właśnie brand X a nie Y.
2. Wyróżnia markę na tle innych
Każda marka powinna się wyróżniać na tle innych i jest to z pewnością jeden z najważniejszych celów podczas kreacji brandu. Najważniejsze aby przedstawić światu inny produkt, inną usługę, świeże podejście do realizacji zadań czy produkcji. Identyfikacja wizualna to cel drugorzędny ale także ważny. Stworzenie swojego zaplecza wizualnego to sposób na to, aby być innym, ale należy przy tym pamiętać, żeby zwracać uwagę na odejście od standardowych szablonów, przede wszystkim tam, gdzie konsumenci zaglądają obecnie najczęściej – czyli na stronie internetowej, profilach w social media. Dobrze jest zaprojektować unikalne, świeże podejście do prezentacji siebie, ale należy pamiętać, by taka realizacja przedsięwzięcia była możliwa do uzyskania w każdym medium i na każdego rodzaju materiale reklamowym czy przedstawiającym dokonania firmy. Dobra identyfikacja wizualna winna przekładać się na wszystko – począwszy od długopisów oraz wizytówek po materiały reklamowe w prasie, aż po sposób prezentacji portfolio. Lojalność względem samego siebie jest bardzo ważna, pomaga budować wizerunek firmy świadomej swoich wartości oraz umiejętności konkurowania na rynku.
3. Jest sposobem na budowanie tożsamości brandu
Każdy brand posiada własną tożsamość, niestety nie każdy świadomie ją tworzy, przez co w oczach konsumentów jest stosunkowo trudny w odbiorze. Jasno obrana sylwetka marki pomaga przebić się do większej ilości klientów.Identyfikacja wizualna, która wyraża tożsamość daje poczucie kontaktu z marką pewną siebie i inteligentną. Tożsamość to często zespół cech różniących się od tego, co myślą na temat marki sami konsumenci, natomiast brak zbieżności to efekt dobrej pracy grafików i strategów komunikacji.
4. Pracownicy firmy mogą czuć, że przynależą do zorganizowanej społeczności
Bycie częścią społeczności jest istotnym elementem zintegrowania się ludzi. Jednolita identyfikacja wizualna i przełożenie jej na samych pracowników – np. dress code, stanowiska pracy czy samochody służbowe pomaga utożsamiać się pracownikom z firmą i łatwiej jest im wyrażać podobne wartości. Dodatkowo pracownicy czują, że ich dbanie o markę pozwala marce zadbać o nich.
5. Dzięki identyfikacji wizualnej zaprojektowanej w przemyślany sposób łatwiej jest zyskać klientów oraz współpracowników
Brandy, które potrafią się mądrze wyrazić i są w dodatku opatrzone świetną identyfikacją wizualną są lepiej postrzegane. Nowoczesność i innowacja na polu projektowania i wyrażenia swojej tożsamości pozwala na zebranie większego grona zainteresowanych. Nie tylko klientów ale także podmiotów, które na wielu polach mogą stać się interesariuszami brandu. Warto zadbać o profesjonalizm oraz zaangażowanie podczas tworzenia własnej identyfikacji, należy być także przewidującym, tj. stworzyć identyfikację, która przetrwa lata. Częsty rebranding jest odbierany źle i uchodzi za brak profesjonalizmu.