Tagi

Podobne posty

Podziel się:

Prawidłowa komunikacja wewnętrzna w firmie – jak powinna wyglądać?

Prawidłowa komunikacja wewnętrzna w firmie to jeden z podstawowych elementów dobrze kwitnącego biznesu. Po latach iście korporacyjnych relacji szefostwo-pracownik, przedsiębiorcy w końcu zdają się zauważać, że to pracownicy są najważniejszym fundamentem firmy. Ich motywowanie i docenianie indywidualnych starań poprzez odpowiednio komunikowane informacje jest więc kluczem do utrzymania wysokich standardów w firmie i ewentualnego zwiększenia zysków. Działania PR-owe i marketingowe na zewnątrz nie wystarczają już do osiągnięcia sukcesu. Dziś światem biznesu rządzi PR wewnętrzny. Jak powinna wyglądać prawidłowa komunikacja zarządu z pracownikami?

Angażowanie pracowników w projekty

Sprawna realizacja przyjętych celów i założeń firmy jest niemożliwa bez zaangażowania wszystkich pracowników danej firmy. Każdy najlepszy przedsiębiorca doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że nawet jeden błąd może kosztować go spore opóźnienia i straty finansowe w danym projekcie.

Dlatego też tak ważne jest zwracanie uwagi na pracowników wszystkich szczebli organizacyjnych danej firmy. Sprawdzenie zaangażowania wśród pracowników nie jest trudne – to, że chętnie pozostają oni w firmie (nie tylko ze względu na brak lepszych opcji pracy), a dodatkowo identyfikują się z firmą i jej celami i są gotowi do podejmowania kreatywnych działań przynoszących projektowi korzyść jest już wyraźnym wskaźnikiem zaangażowania pracownika. Co jednak zrobić z tymi, którzy nie chcą się angażować?

Tu problemem, a zarazem odpowiedź na problemy jest właśnie prawidłowa komunikacja z pracownikami. Coraz większa liczba przedsiębiorców zaczyna doceniać rolę komunikacji w firmie jako narzędzia do budowania pozytywnej atmosfery i zaangażowania pracowników, a w rezultacie także budowania dobrego wizerunku firmy. Należy przy tym pamiętać, że komunikacja ta nie może być jednostronna.

szkolenia dla menedżerów

Każdy lider chcąc skutecznie zarządzać swoim zespołem powinien regularnie się rozwijać. Może tego dokonać poprzez uczestnictwo w profesjonalnych szkoleniach z zarządzania u Tomasza Piotra Sidewicza.

Informacje przekazywane przez pracodawcę do pracowników nie mogą być w żadnym wypadku kierowane wyłącznie od szczebla wyższego, do szczebla niższego. Możliwość wypowiedzi muszą mieć wszyscy – zarówno managerowie, jak i pracownicy z najniższego szczebla hierarchii. Efektywna komunikacja to komunikacja bez barier. Pracownicy powinni móc swobodnie rozmawiać z osobami postawionymi wyżej na temat działania firmy, poszczególnych zadań czy też pomysłów, jakie przychodzą im do głowy w związku z nadchodzącym projektem.

Z drugiej strony managerowie nie powinni dostarczać informacji w formie suchych rozkazów. Wszelkiego rodzaju biuletyny, plakaty, czy spotkania pomagają zbudować zaangażowanie całego zespołu i pokazać pracownikom, że pracodawca myśli o nich poważnie i docenia ich rolę w firmie. Obojętnie nie należy przechodzić też obok konkursów – potencjalna nagroda może być motywacją do większego zaangażowania w projekt (choć systemu nagradzania nie należy wykorzystywać za każdym razem, a same nagrody nie powinny być jedyną zachętą do pracy).

Wykorzystywanie indywidualistów

Dynamiczna i skuteczna komunikacja to nie tylko kwestia porozumienia pomiędzy pracownikiem a pracodawcą, ale i pracownikami między sobą. Oczywistym jest, że w dużej firmie różnorodność osobowości pracowników może stanowić pewne problemy komunikacyjne.

Indywidualizmu tego nie można jednak w żaden sposób tłamsić i ujednolicać pracowników! Prawidłowa komunikacja z pracownikami powinna zakładać wykorzystywanie potencjału poszczególnych podwładnych i docenianie tego, że różne osobowości zestawione ze sobą w jednym środowisku potrafią wydobywać z siebie to, co najlepsze. Prawidłowa komunikacja to komunikacja bazująca na harmonii.

Pozytywna informacja zwrotna

Zmotywowani i prawidłowo angażowani pracownicy, którzy nie muszą kryć swojego indywidualizmu w firmie to już duży krok na przód. Pracownicy tacy wykonują swoje zadania lepiej i sprawniej. Aby jednak komunikacja z pracownikami przebiegała prawidłowo, potrzebna będzie jeszcze umiejętność przekazywania wartościowych komunikatów z poziomu pracodawcy do pracowników. Dobra komunikacja nie jest jednostronna – pracownik zasługuje na jakąkolwiek informację zwrotną dotyczącą wykonanej przez siebie pracy.

Podczas gdy wielu pracodawców w dalszym ciągu ogranicza się do wytykania błędów, dobrzy managerowie rozumieją, że równie istotna jest rola pochwał. Żaden człowiek nie będzie na dłuższą metę wykonywał zadań, które nie mają dla niego największego sensu. Informacja zwrotna w postaci pochwały lub uwag dotyczących przyszłych projektów tego typu sprawia, że pracownik doskonale wie dlaczego pracuje i że robi to dobrze.

Ciągła krytyka osłabia motywację pracownika. Pochwały budują. Prawidłowa komunikacja z pracownikami polegać więc powinna na wzajemnym zaufaniu i wierze w to, że wszelkie komunikaty zostaną przekazane pomiędzy szczeblami sprawnie i w odpowiednim czasie.