Zarząd wspólnoty mieszkaniowej – czy trzeba go powołać? Sie14

Tagi

Podobne posty

Podziel się:

Zarząd wspólnoty mieszkaniowej – czy trzeba go powołać?

Zarząd wspólnoty mieszkaniowej jest organem odpowiedzialnym za reprezentację mieszkańców danej nieruchomości w zakresie kontaktów z instytucjami zewnętrznymi i firmami, a także odpowiada za realizację bieżących spraw związanych z opieką nad budynkiem (pilnowanie porządku w obiekcie i dookoła niego, podpisywanie umów z firmami, odpowiedzialność za bezpieczeństwo korzystania z budynku).

Kiedy konieczne jest powołanie zarządu i jak przebiegają procedury?

Kiedy trzeba powołać zarząd wspólnoty mieszkaniowej?

Zgodnie z ustawą o własności lokali z sierpnia 1995 roku, powołano do życia wspólnoty mieszkaniowe. Pociągnęło to za sobą obowiązek powoływania jednostki odpowiadającej za zarządzanie sprawami związanymi ze wspólnotą, co oznacza konieczność wyłonienia zarządu lub zarządcy. 

Nie ma ustalonej odgórnie liczby osób, które mają wejść w skład zarządu – może to być zarówno jedna osoba, jak i pięć lub siedem osób. Wspólnota może powołać zarząd własny lub powierzony – w zależności od tej decyzji, należy spełnić określone formalności.

Mieszkania od dewelopera

Czym jest zarząd własny i jak go powołać?

Kto może wejść w skład zarządu własnego?

Zarząd własny składa się z osób fizycznych, będących właścicielami mieszkań lub niebędących członkami wspólnoty. Wówczas jednak muszą zostać spełnione dwie przesłanki: osoba spoza wspólnoty musi być pełnoletnia i mieć pełnię praw, czyli jest to np. członek rodziny właściciela lokalu.

Jak powołać zarząd własny?

Zarząd własny powołuje się przez uchwałę wspólnoty. Uchwała może być podjęta poprzez zbieranie głosów w sposób indywidualny, podczas zebrania lub w sposób mieszany, czyli z wykorzystaniem obu możliwości jednocześnie. W przypadku wyboru zarządcy własnego osoba ta nie musi posiadać licencji na zarządzanie nieruchomościami, ponieważ w tym przypadku zarządzanie obiektem nie jest traktowane jako czynność zawodowa.

Zarząd powierzony – przebieg formalności

Kim jest zarządca powierzony?

Zarządca powierzony to osoba z zewnątrz, która może być osobą fizyczną lub przedsiębiorcą zajmującym się zarządzaniem nieruchomościami. W tym jednak przypadku posiadanie licencji jest już konieczne, jako że zarządcy nieruchomości są wpisywani do centralnego rejestru zarządców, prowadzonego przez Ministerstwo infrastruktury, a także odpowiadają przed Komisją Odpowiedzialności Zawodowej. 

Jak przebiega powołanie zarządu powierzonego?

Powołanie zarządcy powierzonego odbywa się w nieco inny sposób – poprzez umowę notarialną o ustalonej odrębnej własności lokalu lub poprzez uchwałę protokołowaną przez notariusza. Dodatkowo spisywana jest umowa o zarządzaniu nieruchomością, w której są szczegółowo określone prawa i obowiązki obu stron. 

Jakie są obowiązki zarządu wspólnoty mieszkaniowej?

Na wstępie artykułu były wymienione przykładowe czynności, jakimi zajmuje się zarządca lub zarząd wspólnoty mieszkaniowej. Ustawa o gospodarce nieruchomościami w artykule 184 b ujmuje te czynności dokładniej:

  • zarządzanie nieruchomością pod kątem finansowym,
  • kontrola bezpieczeństwa użytkowania i odpowiedniej eksploatacji,
  • zarządzanie gospodarką energetyczną,
  • utrzymywanie nieruchomości w stanie niepogorszonym,
  • inwestowanie w obiekt w sposób uzasadniony,
  • kontrola spraw bieżących.

Mieszkanie na firmę

Komu powierzyć zarządzanie mieszkania?

Zarządzanie nieruchomością można z powodzeniem powierzyć firmie zewnętrznej, zrzeszającej licencjonowanych zarządców nieruchomościami np. działających dla wspólnot mieszkaniowych na terenie Grudziądza, dzięki czemu wszyscy członkowie wspólnoty będą mieli pewność, że o ich wspólne sprawy dbają osoby odpowiednio do tego przygotowane. Dlaczego warto powierzyć zarządzanie nieruchomością firmie zewnętrznej?

  • Profesjonalne przygotowanie – zarządca będzie osobą biegłą w kwestiach ekonomicznych i prawnych.
  • Sprawne regulowanie bieżących zobowiązań – mieszkańcy wspólnoty wybrani na zarządców często mają problem z połączeniem spraw prywatnych, zawodowych i sprawowaniem pieczy nad budynkiem. Profesjonalny zarządca jest wówczas najlepszym rozwiązaniem.
  • Budynkiem zarządza właściwa osoba – dobry zarządca jest osobą charyzmatyczną i komunikatywną.
  • Dostęp do nowoczesnych rozwiązań – firmy zawodowo zajmujące się zarządzaniem nieruchomościami często wprowadzają nowoczesne rozwiązania, dzięki którym wszystkie bieżące sprawy są załatwiane jeszcze efektywniej – np. firma 4 Kąty oferuje swoim odbiorcom specjalną aplikację, dzięki której można na bieżąco regulować zaległości, aktualizować dane, zgłaszać stan licznika i awarie, a także oddawać głosy. 

Powołanie zarządu wspólnoty mieszkaniowej jest obowiązkiem wynikającym z aktualnych przepisów prawnych. Warto jednak zastanowić się nad tym, by osoby powołane do zarządu były rzeczywiście tymi, które najlepiej sprawdzą się w tej roli.