Standardy jakości dla firm z branży motoryzacyjnej
W branży motoryzacyjnej współcześnie stosowane są powszechnie dwa standardy związane z jakością. Są to norma ISO 9001, stanowiąca uniwersalny system zarządzania jakością, oraz norma ISO/TS 16949, opracowana specjalnie z myślą o branży motoryzacyjnej.
Norma ISO 9001
Norma ISO 9001 to jeden z uniwersalnych systemów zarządzania jakością, który może zostać wdrożony przez każdą organizację bez względu na jej wielkość i zasięg działalności. Wymogi stawiane przez normę mają charakter ogólny, przez co dostosowują się do specyfiki poszczególnych branż, także branży motoryzacyjnej. Do najważniejszych zasad jakości wdrażanych przez normę ISO 9001 należą:
- postrzeganie ludzi jako najważniejszego zasobu firmy,
- uzależnienie pozycji firmy na rynku od klientów,
- powierzenie odpowiedzialności za wytyczenie kierunków rozwoju firmy osobom kierującym przedsiębiorstwem,
- uzależnienie skuteczności działania biznesu od jakości procesów zarządzania,
- zarządzanie jakością produktów i usług w trybie systemowym,
- stawianie na ciągły rozwój,
- podejmowanie decyzji w oparciu o logiczną i dokładną analizę możliwych korzyści i strat,
- opieranie relacji z dostawcami o zasadę wzajemnej korzyści.
Norma ISO/TS 16949
By sprostać oczekiwaniom klientów, firmy związane z branżą motoryzacyjną wykorzystywały różne standardy jakości stworzone w poszczególnych krajach:
- niemiecki VDA 6.1,
- francuski EAQF,
- włoski AVSQ,
- amerykański QS-9000, opracowany przez producentów należących do Wielkiej Trójki – Chrysler Daimler, Ford oraz General Motors.
W celu ujednolicenia wymagań stawianych dostawcom na rynku motoryzacyjnym standardy te zostały zastąpione międzynarodową specyfikacją techniczną ISO/TS 16949, opracowaną przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną na polecenie IATF (International Automotive Task Force). Norma ta uwzględnia dotychczasowe doświadczenie i porządkuje wcześniej obowiązujące krajowe standardy motoryzacyjnych systemów jakości. ISO/TS 16949 dąży do rozwoju globalnego systemu zarządzania. Kładzie nacisk przede wszystkim na:
- ciągłe doskonalenie,
- zapobieganie wadom,
- redukcję zmienności,
- redukcję strat w łańcuchu dostaw,
- podejście procesowe,
- poprawianie jakości produktów i procesów poprzez efektywne wykorzystanie danych,
- zaangażowanie naczelnego kierownictwa poprzez ustalenie i komunikowanie celów jakościowych, a także lokowanie zasobów oraz ich integrowanie w plany biznesowe,
- nastawienie na potrzeby i wymagania klienta.
W normie znalazły się także zapisy dotyczące potrzeby skupienia się na dostawach na czas oraz konieczności wykazania przez dostawcę silnego zaangażowania w poprawę własnej bazy dostaw. W połączeniu z ISO 9001, ISO/TS 16949 precyzuje wymagania systemu jakości dla:
- projektowania,
- rozwoju,
- produkcji,
- instalacji,
- serwisu
związanych z motoryzacją produktów. Normy te ujednolicają także wymagania w zakresie zarządzania jakością dla przemysłu motoryzacyjnego.
Firmy z branży motoryzacyjnej, które powinny dostosować się do standardów jakości
Standardy jakości wynikające z normy ISO 9001 należy stosować we wszystkich organizacjach bez względu na wielkość i profil działania, a więc także we wszystkich firmach z branży motoryzacyjnej. Wymagania zdefiniowane przez normę ISO/TS 16949 mają z kolei zastosowanie w zakładach produkcyjnych i przedsiębiorstwach świadczących usługi w branży motoryzacyjnej. Regulują one procesy tego typu firm pod kątem:
- wykorzystywanych surowców i materiałów produkcyjnych,
- obróbki termicznej,
- spawania,
- malowania, powlekania i innych metod obróbki powierzchni,
- produkcji zmontowanych podzespołów,
- produkcji części zamiennych.
Korzyści wynikające z dostosowania się do standardów jakości obowiązujących w branży motoryzacyjnej
Dostosowanie się do standardów jakości wynikających z ISO 9001 oraz ISO/TS 16949 zapewnia stabilność oraz powtarzalność procesów produkcji, co pozwala uzyskać wysoką jakość produktu i dbać o bezpieczeństwo przyszłych użytkowników. Wdrożenie norm ujednolica procedury postępowania organizacyjnego w firmie, dzięki czemu możliwe jest klarowne określenie uprawnień i odpowiedzialności każdego z pracowników.
Standardy te pozwalają także pozyskać w pełni jednoznaczne informacje dotyczące procesu kontroli produkcji wyrobów i tworzenia usług, które mogą być wykorzystane w celu doskonalenia firmy i określania jej dalszej drogi rozwoju. Dostosowanie działającego w branży motoryzacyjnej przedsiębiorstwa do obowiązujących standardów jakości to także zmniejszenie kosztów operacyjnych, przyspieszenie procesów i możliwość zyskania zaufania w oczach klientów.