Tagi

Podobne posty

Podziel się:

Standardy jakości dla firm z branży motoryzacyjnej

 

W branży motoryzacyjnej współcześnie stosowane są powszechnie dwa standardy związane z jakością. Są to norma ISO 9001, stanowiąca uniwersalny system zarządzania jakością, oraz norma ISO/TS 16949, opracowana specjalnie z myślą o branży motoryzacyjnej.

Norma ISO 9001

Norma ISO 9001 to jeden z uniwersalnych systemów zarządzania jakością, który może zostać wdrożony przez każdą organizację bez względu na jej wielkość i zasięg działalności. Wymogi stawiane przez normę mają charakter ogólny, przez co dostosowują się do specyfiki poszczególnych branż, także branży motoryzacyjnej. Do najważniejszych zasad jakości wdrażanych przez normę ISO 9001 należą: 

  • postrzeganie ludzi jako najważniejszego zasobu firmy, 
  • uzależnienie pozycji firmy na rynku od klientów, 
  • powierzenie odpowiedzialności za wytyczenie kierunków rozwoju firmy osobom kierującym przedsiębiorstwem, 
  • uzależnienie skuteczności działania biznesu od jakości procesów zarządzania, 
  • zarządzanie jakością produktów i usług w trybie systemowym, 
  • stawianie na ciągły rozwój, 
  • podejmowanie decyzji w oparciu o logiczną i dokładną analizę możliwych korzyści i strat, 
  • opieranie relacji z dostawcami o zasadę wzajemnej korzyści. 

Norma ISO/TS 16949

By sprostać oczekiwaniom klientów, firmy związane z branżą motoryzacyjną wykorzystywały różne standardy jakości stworzone w poszczególnych krajach:

  • niemiecki VDA 6.1
  • francuski EAQF
  • włoski AVSQ
  • amerykański QS-9000, opracowany przez producentów należących do Wielkiej Trójki – Chrysler Daimler, Ford oraz General Motors. 

W celu ujednolicenia wymagań stawianych dostawcom na rynku motoryzacyjnym standardy te zostały zastąpione międzynarodową specyfikacją techniczną ISO/TS 16949, opracowaną przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną na polecenie IATF (International Automotive Task Force). Norma ta uwzględnia dotychczasowe doświadczenie i porządkuje wcześniej obowiązujące krajowe standardy motoryzacyjnych systemów jakości. ISO/TS 16949 dąży do rozwoju globalnego systemu zarządzania. Kładzie nacisk przede wszystkim na:

  • ciągłe doskonalenie, 
  • zapobieganie wadom, 
  • redukcję zmienności, 
  • redukcję strat w łańcuchu dostaw, 
  • podejście procesowe,
  • poprawianie jakości produktów i procesów poprzez efektywne wykorzystanie danych, 
  • zaangażowanie naczelnego kierownictwa poprzez ustalenie i komunikowanie celów jakościowych, a także lokowanie zasobów oraz ich integrowanie w plany biznesowe, 
  • nastawienie na potrzeby i wymagania klienta. 

W normie znalazły się także zapisy dotyczące potrzeby skupienia się na dostawach na czas oraz konieczności wykazania przez dostawcę silnego zaangażowania w poprawę własnej bazy dostaw. W połączeniu z ISO 9001, ISO/TS 16949 precyzuje wymagania systemu jakości dla: 

  • projektowania, 
  • rozwoju, 
  • produkcji, 
  • instalacji,
  • serwisu 

kontenery w łańcuchu dostawzwiązanych z motoryzacją produktów. Normy te ujednolicają także wymagania w zakresie zarządzania jakością dla przemysłu motoryzacyjnego

Firmy z branży motoryzacyjnej, które powinny dostosować się do standardów jakości

 

 

Standardy jakości wynikające z normy ISO 9001 należy stosować we wszystkich organizacjach bez względu na wielkość i profil działania, a więc także we wszystkich firmach z branży motoryzacyjnej. Wymagania zdefiniowane przez normę ISO/TS 16949 mają z kolei zastosowanie w zakładach produkcyjnych i przedsiębiorstwach świadczących usługi w branży motoryzacyjnej. Regulują one procesy tego typu firm pod kątem: 

  • wykorzystywanych surowców i materiałów produkcyjnych, 
  • obróbki termicznej, 
  • spawania, 
  • malowania, powlekania i innych metod obróbki powierzchni, 
  • produkcji zmontowanych podzespołów, 
  • produkcji części zamiennych. 

Korzyści wynikające z dostosowania się do standardów jakości obowiązujących w branży motoryzacyjnej

 

 

Dostosowanie się do standardów jakości wynikających z ISO 9001 oraz ISO/TS 16949 zapewnia stabilność oraz powtarzalność procesów produkcji, co pozwala uzyskać wysoką jakość produktu i dbać o bezpieczeństwo przyszłych użytkowników. Wdrożenie norm ujednolica procedury postępowania organizacyjnego w firmie, dzięki czemu możliwe jest klarowne określenie uprawnień i odpowiedzialności każdego z pracowników. 

Standardy te pozwalają także pozyskać w pełni jednoznaczne informacje dotyczące procesu kontroli produkcji wyrobów i tworzenia usług, które mogą być wykorzystane w celu doskonalenia firmy i określania jej dalszej drogi rozwoju. Dostosowanie działającego w branży motoryzacyjnej przedsiębiorstwa do obowiązujących standardów jakości to także zmniejszenie kosztów operacyjnych, przyspieszenie procesów i możliwość zyskania zaufania w oczach klientów.