Metody pracy edukacyjnej z osobami dorosłymi – jak prowadzić szkolenia? Lut27

Tagi

Podobne posty

Podziel się:

Metody pracy edukacyjnej z osobami dorosłymi – jak prowadzić szkolenia?

Prowadzenie szkoleń z osobami dorosłymi, które już posiadają własne doświadczenie zawodowe nie należy do najłatwiejszych. Dlatego warto być przygotowanym do tej roli. Poznanie kilku podstawowych zasad prowadzenia szkoleń z dorosłymi, a następnie skorzystanie z pomocy specjalistów, pozwoli na maksymalne rozwinięcie swoich umiejętności prowadzenia zajęć. W jaki zatem sposób prowadzić merytoryczne szkolenia?

W jaki sposób dorośli przyswajają wiedzę?

Z biegiem lat mózg osoby dorosłej znacznie wolniej przyswaja zdobywaną wiedzę, a jednocześnie szybciej zapomina o szczegółach. Dlatego podejmując się szkolenia osób dorosłych konieczne będzie przygotowanie takich ćwiczeń i zadań, które nie tylko będą zrozumiałe, ale także staną się dodatkowym bodźcem do ćwiczenia pamięci. Dorośli również poświęcają swój czas wolny na pogłębianie wiedzy i zdobywanie nowych umiejętności, które mogą się sprawdzić w pracy zawodowej. Niezależnie od tego, czy postanawiają nauczyć się nowego języka, podszlifować swoje umiejętności mediatorskie czy zająć się zupełnie inną, nieznaną dla siebie sferą wiedzy, ich sposób na efektywne uczenie się będzie zupełnie inny niż młodzieży w wieku szkolnym.

Z wiekiem poziom intelektualny pozostaje taki sam, ale z racji tego, że spada czas reakcji i zrozumienia niektórych rzeczy, a także zaczynają pojawiać się problemu z pamięcią, należy przygotować szkolenie w taki sposób, aby dorośli uczniowie wynieśli z niego jak najwięcej. Można skorzystać ze sprawdzonych metod szkoleniowych, a doskonałym źródłem inspiracji będzie Platforma EPALE, stworzona dla osób, które uczą dorosłych i finansowana ze środków Erasmus+.

Jak prowadzić efektywne szkolenia dla dorosłych uczniów?

Jednym z założeń skutecznego szkolenia dorosłych jest fakt, że nauczyciel ma za zadanie wspierać w procesie nauki, a także kontrolować postępy. Z reguły osoby, które już dawno prowadzą swoje życie zawodowe, samodzielnie motywują się do tego, aby usiąść do nauki. Dorośli uczą się jedynie rzeczy, które w jakiś sposób mogą przyczynić się do rozwoju ich kariery alby zmiany aktualnej sytuacji życiowej i muszą widzieć zastosowanie dla wszystkich rzeczy, o których się dowiedzą podczas szkolenia. Dlatego tak istotne jest dokładne opracowanie planu szkolenia, a także zasobów, które nauczyciel przekaże wszystkim uczestników.

Osoby dorosłe, które uczestniczą w szkoleniach, najczęściej poszerzają swoją wiedzę poprzez doświadczenie. Zatem warto uwzględnić ten czynnik podczas prowadzenia dyskusji i umożliwić innym, aby podzielili się swoimi przemyśleniami, a także doświadczeniem zawodowym. Jednocześnie niezwykle istotny jest autorytet szkoleniowca, a także sposób prowadzenia wszystkich zajęć – połączenie teorii z praktycznymi ćwiczeniami. Nakłonienie uczestników do wyciągnięcia wniosków ze swoich dotychczasowych doświadczeń daje ogromne możliwości rozwoju i szybkiego postępu w nauce.

szkolenie biznesowe

Techniki prowadzenia wartościowych szkoleń

W teorii wyróżnia się trzy metody pracy edukacyjnej, które sprawdzą się w prowadzeniu szkoleń dla dorosłych – metody poznawcze i instruktażowe, metody aktywizujące, praca związana z nauką.

Do pierwszych technik zalicza się przede wszystkich różnego rodzaju prelekcje i wykłady, najczęściej uzupełniane prezentacją prowadzącego w postaci slajdów. Oprócz tego szkoleniowiec może wykorzystać własne umiejętności, o których opowiada, aby skupić uwagę dorosłych, a także stworzyć kilka testów na wiedzę czy wykorzystać szkolenia e-learningowe. W przypadku metod aktywizujących jedną z technik skutecznego szkolenia jest praca w grupach, przeprowadzanie wartościowych dyskusji i wymiany doświadczeń połączone z rywalizacją, a także ćwiczenia ruchowe.

W przypadku ostatnich metody przeprowadzania szkoleń z osobami dorosłymi wyróżnia się takie techniki jak wspólne przygotowanie szkolenia z jego uczestnikami, poprzez sprecyzowanie wszystkich ćwiczeń i sposobu przekazania wiedzy. Jednocześnie ta metoda jest wykorzystywana do posłużenia się zdobytymi umiejętnościami w praktyce – poprzez wykonywanie zadań bez grupy szkoleniowej.

Prowadzenie szkoleń z dorosłymi uczniami nie jest łatwe, ale dzięki wykorzystaniu specjalnych technik może być efektywne.