Tagi

Podobne posty

Podziel się:

Eksport towarów do Afryki – wszystko co musisz wiedzieć

Rynek afrykański jest niejednolity. Na tym kontynencie znajdują się jednak kraje, które umożliwiają bezpieczną i satysfakcjonującą wymianę handlową. 

Dużym ułatwieniem w prowadzeniu wymiany handlowej z państwami afrykańskimi jest ograniczona konkurencja w przeciwieństwie do rynku europejskiego. Tę sytuację wykorzystują polscy przedsiębiorcy, poszukujący nowych rynków zbytu i kontrahentów do prowadzenia działalności biznesowej i współpracy handlowej. Ponad 40% eksportu naszych towarów trafia przede wszystkim na rynki Afryki Północnej. Natomiast wśród krajów Afryki Subsaharyjskiej kluczowym kontrahentem Polaków jest Republika Południowej Afryki. 

Co to jest Umowa o Afrykańskiej Kontynentalnej Strefie Wolnego Handlu?

Afrykańska Kontynentalna Strefa Wolnego Handlu jest umową, którą podpisały 44 państwa afrykańskie, których celem jest stworzenie rynku obejmującego wszystkie państwa kontynentu. Porozumienie podpisały 54 spośród 55 członków Unii Afrykańskiej, a 34 je ratyfikowały. Podpisana w Kigali umowa umożliwi otwarcie nowego rozdziału w historii tego kontynentu, którego celem jest zwiększenie wymiany handlowej między państwami afrykańskimi, która dotychczas znajdowała się na niezwykle niskim poziomie. 

Umowa o Afrykańskiej Kontynentalnej Strefie Wolnego Handlu jest projektem najbardziej liberalizującym handel i skupiającym największą ilość członków. Umowa w dłuższej perspektywie spowoduje przyspieszenie transformacji Afryki i wprowadzenie jej na drogę zrównoważonego rozwoju, co zwiększa atrakcyjność wymiany handlowej z państwami tego kontynentu i nie tylko. 

Okazuje się, że afrykańska gospodarka należy do jednych z najszybciej rozwijających się zaraz za Azją. Polscy przedsiębiorcy najczęściej eksportują swoje towary i usługi do RPA i Algierii. 

Jakie towary eksportuje się do Afryki?

Wbrew pozorom nie tylko sektor wydobywczy jest przedmiotem wymiany handlowej z państwami kontynentu afrykańskiego. Przedsiębiorcy zajmujący się telekomunikacją lub z branży IT coraz częściej znajdują tu rynek zbytu dla swoich towarów. 

Umożliwia to eksportowanie produktów nie tylko przez wielkie światowe koncerny i spółki, ale również przez średnie i mniejsze przedsiębiorstwa. Zagraniczni inwestorzy doceniają także potencjał afrykańskiego rynku nieruchomości. Natomiast tradycyjnie dużą popularnością cieszy się turystyka i rolnictwo. 

Eksport do Afryki polskich towarów – czy to się opłaca?

Afryka ze względu na podpisanie Umowy o Kontynentalnej Strefie Wolnego Handlu odgrywa coraz większą rolę w gospodarce międzynarodowej. Stała się cenionym rynkiem zbytu dla wielu towarów, a eksport ich na Czarny Ląd jest niezwykle opłacalny. Rola tego kontynentu jako odbiorcy polskich produktów nieustannie rośnie. 

Polskie Ministerstwo Gospodarki promuje ten kierunek eksportu, upatrując w Afryce szansę zdobycia nowych i niezwykle chłonnych rynków zbytu dla polskich towarów, a także inwestycji. Ponad 50% produktów polskich przedsiębiorców trafia do Afryki Północnej, głównie do takich krajów jak: 

  • Algieria, 
  • Libia, 
  • Maroko, 
  • Sudan, 
  • Tunezja, Egipt, 
  • RPA. 

Eksportowi do krajów afrykańskich sprzyja coraz większy spokój polityczny więc ryzyko podejmowania współpracy jest mniejsze. 

Największym partnerem Polski w Północnej Afryce jest Algieria, która stała się największym odbiorcą zagęszczanego i dosładzanego mleka, śmietany i zwykłego mleka, kauczuku, dętek, przetworów z mąki, grysiku, a także dla niemowląt. Natomiast do Maroka trafia najwięcej siarki. Egipt jest odbiorcą szklanych osłon. Obroty z krajami Afryki Północnej rosną dynamicznie. 

Wśród najbardziej opłacalnych towarów znajdują się również samochody, części do samochodów, żywność, odzież, maszyny i urządzenia mechaniczne, produkty chemiczne i kosmetyki, urządzenia elektryczne, urządzenia do rejestracji i odbioru dźwięków, wyroby i tworzywa sztuczne, zboża, wyroby metalowe i usługi. 

Jak polscy przedsiębiorcy rozszerzają swoją ofertę?

Polscy przedsiębiorcy eksportują do Afryki nie tylko towary, ale również usługi, głównie jeśli chodzi o rolnictwo, przetwórstwo, a także magazynowanie. Ze względu na szybki rozwój branży nieruchomości usługi w tym zakresie stały się również przedmiotem eksportu, a także w zakresie OCT IT, nowych technologii, również w sektorze energetycznym i wydobywczym, transporcie i budownictwie. 

Jakie wymagania trzeba spełnić, aby móc zajmować się eksportem do Afryki?

Przedsiębiorcy planujący eksport swoich towarów do Afryki, czyli państwa nienależącego do Unii Europejskiej powinni zarejestrować się w systemie usług celnych PUESC oraz uzyskać numer EORI. Większość spraw związanych z dokumentacją należy omówić z odbiorcą produktów, gdyż on posiada potrzebną w tym zakresie wiedzę. 

Koniecznością jest uzyskanie przez eksporterów certyfikatu potwierdzającego dane o wysyłanym towarze. Celem jego posiadania jest kontrolowanie transportu, co ma zapobiegać oszustwom podatkowym i służyć identyfikowaniu przedsiębiorstw. Niedopełnienie tego wymogu spowodować może odrzucenie towaru, a nawet odesłanie z powrotem do kraju. W dokumencie znajdują się informacje na temat wartości towaru, kosztów transportu, ilości opakowań, wagi netto i  brutto, a także dane załadowcy, odbiorcy, firmy przewozowej, numer listu przewozowego, oraz nazwa statku.

Dlaczego w eksporcie do Afryki ważna jest akredytacja ISO 17020?

Akredytacja ISO 17020 określa kompetencje i wymagania w stosunku do jednostek, które przeprowadzają inspekcję towarów oraz potwierdza ich bezstronność i spójność działań inspekcyjnych. 

Jednostki te zajmują się także całym procesem certyfikacji, którego celem jest stwierdzenie, czy dany produkt spełnia wymagane normy obowiązujące w kraju destynacji i możliwy jest jego eksport do Afryki. Jest on w pełni nadzorowany i koordynowany przez polskie biura, które działają również aktywnie w programach rządowych, których celem jest wsparcie eksportu do krajów afrykańskich.