Edukacja kulturowa dla dorosłych a dla przedszkolaków Sty11

Tagi

Podobne posty

Podziel się:

Edukacja kulturowa dla dorosłych a dla przedszkolaków

Rozumienie edukacji kulturowej to rzecz trudna, którą warto tłumaczyć i rozpowszechniać. Kultura nie jest bowiem czymś stałym. Istnieje jako byt żywy, zmieniający się razem ze społeczeństwem. Chociaż jednostki żyjące w danej kulturze mogą być do siebie podobne, to konieczna jest edukacja. Jak wygląda edukacja kulturowa u dorosłych, a jak u dzieci?

Czym jest edukacja kulturowa – definicja

Edukacją kulturową określa się sposób edukacji, którego celem jest przygotowanie do uczestniczenia w kulturze. Trudno jednak znaleźć jedną, najlepszą i najwłaściwszą definicję tego, czym dokładnie jest edukacja kulturowa, ponieważ samo pojęcie “kultura” może mieć wiele znaczeń. Rozpatrując zjawisko edukowania kulturowego, trzeba zaznaczyć, że kultura kształtuje porządek społeczny, ale też polityczny.

animacja i edukacja kulturalna

Znaczenie edukacji kulturowej w XXI wieku

Jak podkreślają uczeni, edukacja kulturowa to część wykształcenia. Nie jest czymś co jest dane, ale trzeba się jej stale uczyć. W obliczu różnorodności kulturowej, możliwości podróżowania, rozmowy z osobami z całego świata, w dłuższej perspektywie edukacja kulturowa ma ogromne znaczenie. Wiedza powinna ułatwiać zrozumienie kultury, w której się funkcjonuje, ale też dawać zrozumienie dla inności. Co warte podkreślenia, edukacja kulturowa powinna dotyczyć zarówno dzieci, jak i dorosłych.

Różnice w edukacji kulturowej dorosłych a przedszkolaków

Przygotowanie do edukacji kulturowej ma miejsce już w domu, gdzie socjalizacja pierwotna ma ogromne znaczenie dla rozwijających się w domu dzieci. Dorośli, jako naturalni opiekunowie najmłodszych powinni troszczyć się nie tylko o ich rozwój fizyczny, ale też psychiczny. Aby to było możliwe, sami muszą wiedzieć, jak może wyglądać edukacja kulturowa dorosłych.

Edukacja kulturowa dorosłych

Dorośli muszą o swoją edukację kulturową zadbać samodzielnie, chociaż coraz częściej zdarza się, że pracodawcy organizują dla swoich pracowników aktywności związane z rozwojem kulturowym, co ma wpływ na podniesienie współczynników uczestnictwa dorosłych w kulturze. Są to wszelkiego rodzaju wyjścia integracyjne do kina czy delegacje zagraniczne. Dorośli chętnie uczestniczą też w kulturze dzięki otrzymanym w konkursach bonach lub voucherach np. na spektakl teatralny.

edukacja muzealna

Edukacja kulturowa dzieci w wieku przedszkolnym

Przedszkolaki to dzieci w wieku od 3 do około 6 lat. W przedszkolu uczą się między innymi funkcjonowania w grupie osób o innym wyglądzie, odmiennej płci, wyznaniu, kolorze skóry etc. Jest to czas w życiu, kiedy dzieci “chłoną wiedzę jak gąbka”. Są ciekawskie, zainteresowane światem i zadają dużo pytań. To idealny czas na to, aby wprowadzić edukację kulturową. Dzięki edukacji kulturowej możliwe jest między innymi odkrywanie talentów artystycznych i ich promowanie. Nie jest to jednak tylko muzyka i plastyka. Nauczyciele przedszkoli dostrzegają tę potrzebę i coraz chętniej i częściej organizuje się wyjścia do różnego rodzaju instytucji kultury. Są to między innymi wycieczki do muzeum czy teatru.

Jak powinna wygląda edukacja kulturowa dla dorosłych i dla przedszkolaków?

Celem edukacji kulturowej dla dorosłych i przedszkolaków jest wychowanie do życia w społeczeństwie i budowanie wśród odbiorców wizji kultury jako takiej, która stanowi ważny czynnik w życiu każdej jednostki. Forma uczestnictwa w kulturze może być różna i powinna być dopasowana do wieku i wiedzy odbiorców. Dzieci warto zabierać np. na spektakle teatru lalek, a dorośli powinni starać się czytać o dziedzictwie kulturowym i aktywnie uczestniczyć w wydarzeniach kulturalnych. Trzeba jednak przy tym pamiętać, że edukacja kulturowa nie jest formą ukulturalniania społeczności. W edukacji tej chodzi o nabycie umiejętności krytycznego oceniania kultury. Świadome pojmowanie wydarzeń kulturalnych i poczucie, że kultura jest potężnym narzędziem, które poza tym, że może społeczeństwo spajać, to może też dzielić, budować nierówności i utrwalać nietolerancję.