Dlaczego pomoce Montessori są drewniane? Maj23

Tagi

Podobne posty

Podziel się:

Dlaczego pomoce Montessori są drewniane?

Coraz częściej można spotkać się z określeniem „zabawka Montessori” lub „pomoc dydaktyczna „Montessori”. Zazwyczaj mówi się tak o drewnianych, edukacyjnych zabawkach dla dzieci. Dlaczego materiał z którego są one wykonane jest aż tak ważny? Czy wobec tego każdą drewnianą zabawkę można nazwać „zabawką Montessori”? Zacznijmy może jednak od początku – od historii pewnej włoskiej lekarki i jej nowoczesnej wizji pedagogiki.

Historia Marii Montessori

Maria Montessori była szesnastą kobietą z wykształceniem lekarskim na terenie Włoch. Ukończyła rzymski uniwersytet „La Sapienza”. Zasłynęła opracowaniem metod uczenia i wychowywania dzieci, które ponad upływu ponad stu lat, w zestawieniu z klasycznym systemem oświaty, wciąż wydają się niesamowicie nowoczesne – żeby nie powiedzieć rewolucyjne.

Na czym polega metoda Montessori?

Stworzony przez nią system wychowawczy, nazywany często metodą Montessori opiera się na wyzwoleniu kreatywności drzemiącej w dziecku, poprzez zapewnienie mu jak największej wolności. Początkowo, metoda ta adresowana była do dzieci „trudnych”, czyli takich, które sprawiają znaczne problemy wychowawcze. Koniec końców okazało się jednak, że sprawdza ona się w przypadku wszystkich dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Jest to podejście diametralnie inne od tego, które od czasów życia Marii do dziś niepodzielnie króluje w systemie oświaty. Nie ma w nim więc miejsca na reżim szkolnych dzwonków i bezdyskusyjnego wykonywania poleceń nauczyciela a także na naukę pod przymusem.

Za symbol szkolnego zabijania aktywności i kreatywności, Montessori uważała ławki, w których sztywno siedzieć zmuszeni są wszyscy uczniowie. Zamiast tego, zajęcia według jej metody odbywają się na ziemi a dzieci swobodnie siedzą na dywanikach. Nauczyciel nie zajmuje się już wtedy nadzorem i ładowaniem dzieciom wiedzy do głów. Ma on natomiast pełnić funkcję osoby demonstrującej, kreującej odpowiednie środowisko a także gospodarującej zasobami. Poza tym, do jego zadań zalicza się też wnikliwa obserwacja zachowań podopiecznych. Umożliwić ma to chociażby indywidualne zrozumienie stanu rozwoju dziecka, który przecież w każdym przypadku przebiega inaczej.

W jakim celu stosuje się metodę Montessori?

Szczególnie rewolucyjne jest postawienie na wolność podopiecznego. Celem jest wyzwolenie kreatywności i ciekawości świata, którą naturalnie posiada w sobie każde dziecko. Metoda Montessori zakłada, że unikanie szkolnych rygorów jest jedyną metodą na odkrycie pokładów tych właśnie pożądanych cech. Przede wszystkim, Maria Montessori założyła, że dziecko samo w sobie jest już zupełnie kompletne. Posiada ono przecież zdolność do przyjaźni czy miłości ale też wrodzone predyspozycje twórcze. Niestety, te naturalne zdolności często zabijane są przez znane nam szkolnictwo. Zajęcia powinny więc wspierać dziecko we wszystkich sferach życia, jak chociażby relacje międzyludzkie czy kompetencje emocjonalne. Bardzo istotna jest także opisywana wcześniej ciekawość świata. Zgodnie z systemem wychowawczym, opracowanym przez Marię Montessori, dziecko powinno mieć zostawioną możliwość by samemu uczyć się tego, co je interesuje. W takich warunkach ma szansę zrodzić się u dziecka samodyscyplina, która z kolei prowadzić może do samodzielnej i bardzo sprawnej nauki. Pomaga to też kontrolować samego siebie bez narzuconego odgórnie reżimu. Są to więc umiejętności, które przydają się później – zarówno chociażby na studiach jak i w życiu zawodowym.

Rola pomocy Montessori

Wróćmy jednak do wykorzystywanych przez tą metodę zabawek, nazywanych pomocami Montessori. Czym się one cechują? Przede wszystkim muszą się one od siebie różnić. Oznacza to, że nie należy kupować zabawek podobnych do tej, którą już posiadamy. Poza tym, zabawki Montessori powinny cechować się prostotą wykonania i skupiać się na nauce jednej, określonej czynności. Wszystko to ma na celu zapobieżenie przebodźcowaniu dziecka i zadbanie o jego prawidłowy rozwój.

Drewniane pomoce Montessori – dlaczego wykonane są z tego materiału?

Cóż, bierze się to w dużej mierze z zapisków samej twórczyni tej metody, Marii Montessori. Wskazuje je ona jako materiał naturalny, który jest więc najbardziej odpowiedni dla dzieci. Drewno jest też jednym z budulców pierwotnych, o bardzo dużym ładunku emocjonalnym. Bardzo istotne jest też to, że jest ono bardzo bezpieczne. Zastosowanie drewna pozwala uniknąć wykorzystania wielu toksycznych substancji, jak chociażby plastik czy stosowane w przemyśle kleje.