Dlaczego każda firma powinna wdrożyć koncepcję zarządzania?
Odpowiedni plan zarządzania daną firmą jest podstawą w każdej działalności. Bez konkretnej strategii kolejne kroki podejmowane przez przedsiębiorstwa mają różne skutki i często całokształt danej działalności jest chaotyczny i nieczytelny dla potencjalnych współpracowników i klientów. W tym artykule piszemy o tym, dlaczego tak ważne jest wdrożenie pewnej koncepcji zarządzania i przedstawiamy dwie koncepcje, które ilustrują, dlaczego jest to istotne.
Zarządzanie i benchmarking
Jak zostało wspomniane we wstępie, podstawą każdej działalności jest obranie pewnej strategii, zastosowanie koncepcji zarządzania. Dlaczego? Ponieważ wówczas działania danej firmy czy przedsiębiorstwa są konsekwentne i mają obrany konkretny cel. Nie są one zatem przypadkowe, ale dobrze przemyślane. Bez tego podejmowane decyzje i działania często kreują niepotrzebne ryzyko, narażając dziesiątki czy setki ludzi na nieustanne zmiany, czy grożąc zakończeniem działalności.
Jedną z popularnych koncepcji zarządzania jest benchmarking, czyli najprościej mówiąc analiza porównawcza. Chodzi tutaj o przyglądanie się branży, a w szczególności jej najsilniejszym członkom, czyli firmom o najlepszych wynikach i najwyższym stopniu rozwoju. Analiza ta ma na celu przypatrywanie się, jakiego rodzaju działania przynoszą korzyści, a jakich lepiej unikać. Dzięki podpatrywaniu najlepszych firm można wyciągać wnioski, zbierać dane i wdrażać podobne techniki wykorzystywane w czasie pracy. Nie chodzi tu o robienie dokładnie tego, co konkurencyjna firma, lecz o analizę mechanizmów, które dane przedsiębiorstwo wykorzystuje do uzyskania pomyślnych rezultatów i wdrażanie ich do swoich działań.
Lean management
Drugą bardzo chętnie adaptowaną koncepcją zarządzania jest Lean management. Chodzi tutaj o zapewnienie klientom dokładnie takich produktów, jakie są im potrzebne przy jednoczesnym zastosowaniu najbardziej efektywnych środków oraz poszanowaniu pracownika. Zatem chodzi tutaj o taką samą dbałość o klienta, pracownika i jakość produktu czy usługi. Jedną z najważniejszych zasad tej koncepcji jest wykonywanie wyłącznie takich działań, które faktycznie przynoszą oczekiwane przez klienta rezultaty, a zaniechanie niepotrzebnych prac, które są jedynie stratą czasu. Koncepcja Lean management posługuje się szeregiem narzędzi, które pomagają uporządkować poszczególne procesy. Jednym z nich jest Value Stream Mapping, które są przydatne do rozpisania procesów, jakie mają zajść na poziomie produkcji oraz na kontroli ich, co pozwala na notowanie wyników i wykorzystywanie ich do organizacji pracy w przyszłości. Co więcej, dane te pozwalają zoptymalizować tę pracę do wymagań lean management. Drugim narzędziem tej koncepcji, o którym warto wiedzieć jest 5s. Chodzi tutaj o pięć wartości, których wdrożenie do pracy pomaga zachować porządek. Należy do nich selekcja, systematyka, sprzątanie, standaryzacja i samodyscyplina.
Kolejnym narzędziem używanym w koncepcji Lean management jest Total Productive Maintenance, w którym jest mowa o udostępnianiu maksymalnie dużej ilości maszyn, aby praca mogła być wykonana. Z kolei narzędzie Single Minutes Exchange of Die mówi, aby produkcja danych towarów była dostosowana do popytu i aby maszyny były maksymalnie zerowane i nienadużywane. Warto wspomnieć również o narzędziu Six Sigma, które wskazuje na to, jak ważne są narzędzia statystyczne i że powinny być one wykorzystywane do nieustannego poprawiania rezultatów wykonywanej pracy.
Dzięki temu można eliminować metody nieprzydatne, błędy, a następnie wprowadzać rozwiązania bardziej efektywne. Niezależnie od wybranych koncepcji zarządzania, przebieg pracy w każdym przedsiębiorstwie będzie znacznie lepszy i konsekwentny, pozbawiony zbędnego ryzyka i chaotycznych, niesprawdzonych decyzji. Koncepcje zarządzania służą zarówno klientom, jak i pracownikom na każdym szczeblu danego przedsiębiorstwa.