Dlaczego budowa wizerunku firmy decyduje o popularności marki? Sty19

Tagi

Podobne posty

Podziel się:

Dlaczego budowa wizerunku firmy decyduje o popularności marki?

Na początku powinniśmy zastanowić się czy firma to to samo co marka. Odpowiedź na to pytanie jest niejednoznaczna. Dlaczego? Gdyż to zależy od sytuacji. W wielu przypadkach firma buduje tylko jedną markę – własną firmę – w takim wypadku firma to w rzeczywistości ich marka. Jeśli jednak firma jest tylko działalnością gospodarczą niezbędną w tworzeniu marki, wtedy marek zwykle pojawia się więcej – najczęściej spotykane jest w przypadku żywności, odzieży czy różnego rodzaju wytworów, które wykorzystuje w krótkim czasie. Niezależnie od tego czy to firma jest samą marką, czy brandów jest wiele – proces budowania wizerunku powinien być taki sam. Żeby łatwiej było go objaśnić skupimy się na wyjaśnieniu budowy wizerunku firmy.

Kiedy rozpoczyna się budowa wizerunku firmy?

Pierwszym krokiem jest już sam zarys firmy oraz stworzenie biznes planu. Naniesienie najważniejszych punktów takich jak obszar działalności, potencjalna grupa docelowa, oferowane produkty lub usługi, a także stworzenie nazwy, haseł dla firmy czy przygotowanie identyfikacji wizualnej jest już procesem budowy wizerunku firmy. Niestety wizerunek nie zależy wyłącznie od tego w jaki sposób firma wychodzi na rynek. Budowa wizerunku firmy tworzy się już w jej planach aczkolwiek trwa cały czas.

Na czym polega budowa wizerunku firmy

Co wpływa na budowę wizerunku firmy – czynniki wewnętrzne

Firma początkowo kreuje swoją tożsamość – stwarza cechy oraz nadaje „życie” pewnym wartościom aby łatwiej zaimplementować je w swoją komunikację. Tożsamość to, to co chcemy pokazać. Niestety tożsamość firmy często rozmywa się z biegiem jej pracy, jest również źle lub wcale nieodbierana przez konsumentów. Jeśli jednak firmie uda się zachować tożsamość może stworzyć całkiem dobry wizerunek. Po stronie marki w przypadku budowy wizerunku firmy zależy przede wszystkim to w jaki sposób się komunikuje. Co chce przekazać i komu. Co oferuje i dla kogo. W jaki sposób chce być lepsza od konkurencji i co robi aby ten cel zrealizować. Jakich kanałów komunikacji używa i z jakim skutkiem. W jaki sposób wpływa na rynek oraz zachowania konsumentów. Czy chce przekazać im jakieś wartości, edukować ich i przyciągnąć je do siebie dzięki unikalności, wyjątkowości oraz jedynych w swoim rodzaju cechom. To wszystko i wiele innych elementów to cegiełki do budowy solidnych fundamentów wizerunku firmy. Ze strony odbiorców – czyli potencjalnych konsumentów – wizerunek może jednakże wyglądać inaczej.

Co wpływa na budowę wizerunku firmy – czynniki zewnętrzne

Firma najmocniej wpływa na swój własny wizerunek, ale część lub całość oceny może być zależna od tego, co będzie działo się poza środowiskiem firmowym. Wpływ na wizerunek może mieć wiele zmiennych – wymieńmy te najważniejsze.

Reakcja konkurencji na pojawienie się firmy na rynku – na przykład wprowadzenie jeszcze lepszej usługi, produktu, stanie się bardziej nowoczesnym, wyeksponowanie ciekawszych wartości oraz cech.

Rekcja konsumentów – wszystko to o czym mówią konsumenci wpływa na budowę wizerunku firmy. Obniżona sprzedaż czy nota jakichś produktów może wynikać z nadmiernej ilości negatywnych komentarzy w stronę firmy pojawiających się w internecie. Osłabienie roli partnerów oraz kontrahentów wynikać może z wpadki jaką zaliczy firma, na przykład przygotowując nieprofesjonalny raport dla dużej korporacji.

Niespełnienie oczekiwać rynku – rynek i jego potrzeby zmienia się bardzo szybko i niedostosowanie się do niego to strzał w stopę. Firma, która usilnie stara się pozostać przy swoim może szybko wypaść „z obiegu”. To konsumenci decydują o tym czego chcą i co zakupią – ich sugestie często są dość wyraźne, łatwo buntują się w stosunku do konkretnych firm, a to od zasobności ich portfela zależy czy firma odnotuje sprzedaż. Zatem to bezpośrednio zachowania klientów mają wpływ na budowę wizerunku firmy – swoje odczucia łatwo przekazują innym, a tamci kolejnym. Wizerunek może być budowany latami, ale złe oceny może odnotować w kilka godzin.

Jak budowa wizerunku firmy wpływa na popularność marki?

Jeśli firma tworzy dobrą markę i odpowiada na zapotrzebowanie rynku może liczyć na zainteresowanie. Stopniowe zaciekawienie coraz większej liczby konsumentów przekłada się na popularność, zwłaszcza, że informacje na temat usług czy produktów firmy mogą już być przekazywane z ust do ust czy w szybkiej komunikacji internetowej. Wystarczy tylko, że firma postawi solidny fundament, do którego będzie dokładać kolejne cegiełki – pozwoli to na stałą popularność. Liczenie się z rynkiem oraz nieustanne poprawienie tego, co jest do poprawy lub aktualizacji jest niezbędne. Budowa wizerunku firmy trwa wiecznie, dlatego spoczywanie na laurach nie jest wskazane.